Köpvillkor

Om Dromsk

Företaget har sitt säte i Stockholm. Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till foretag@dromsk.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till foretag@dromsk.se.

Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och moms är inkluderat i priset.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Frakt och leverans

Beställningar behandlas nästkommande arbetsdagar efter att betalningen har bekräftats. Ordrar som läggs under helger eller helgdagar påbörjas nästkommande arbetsdag. Vår normala leveranstid är 1-3 arbetsdagar.

Observera att vid perioder med hög belastning – exempelvis under kampanjperioder, högtider eller vid tillfällig lagerbrist – kan både hantering och leverans ta längre tid på grund av ökad efterfrågan och längre produktionstider. I sådana fall informerar vi dig så snart som möjligt.

Vi ansvarar inte för förseningar som orsakas av transportörer, tull eller externa omständigheter utanför vår kontroll. Ej uthämtade paket debiteras med 40% av ordervärdet i administrativa kostnader. 

På grund av tredjepartsfraktleverantör kan det hända att paket blir försenade. Detta är inget vi har möjlighet att påverka därför ber vi er att ha överseende kring detta. Om förseningar skulle uppstå utan att vi meddelat dig i förväg, vänligen kontakta oss på foretag@dromsk.se.

Förseningar vid leverans

Vi gör vårt yttersta för att hålla våra uppskattade leveranstider, men oförutsedda händelser såsom tillfällig lagerbrist på särskilt eftertraktade produkter, väderförhållanden, tullfördröjningar eller transportörsfel kan påverka leveransen. Vid större förseningar meddelar vi dig via e-post och håller dig uppdaterad tills problemet är löst. 

Förlorade eller stulna försändelser

Vid misstanke om förlorat eller stulet paket, kontakta vår kundtjänst omgående. Vi undersöker ärendet och vidtar lämpliga åtgärder. Observera att Dromsk inte ansvarar för borttappade eller stulna paket efter att de överlämnats till transportör. Sådana fall omfattas inte av vår återbetalningspolicy. Vi gör dock vårt bästa för att hjälpa dig, och i vissa fall kan en ersättningsprodukt erbjudas.

Tänk på att säkerställa en trygg leveransadress eller överväg försäkrad frakt för extra skydd.

Ej uthämtade paket:

För paket som inte hämtas ut, eller returneras till oss på grund av felaktiga adressuppgifter, tas en administrativ avgift på 40 % av ordervärdet ut. Du ansvarar själv för att uppgifterna du anger vid beställning är korrekta. 

Adresskorrigeringar

Adressuppgifter kan normalt inte ändras efter att en beställning har lagts. Vi rekommenderar därför att du noggrant granskar alla uppgifter innan du slutför ditt köp.

Om du upptäcker ett fel, vänligen kontakta oss inom 24 timmar så gör vi vårt bästa för att korrigera adressen innan försändelsen skickas.

Om ändring av namn eller adress krävs efter att paketet har skickats, kan detta i vissa fall genomföras mot en avgift på 129 kr.

Spårning av försändelser

När din beställning skickas får du ett spårningsnummer via e-post. Du kan följa din leverans via vår särskilda spårningssida.

Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

Vid nyttjande av din ångerrätt:

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss på foretag@dromsk.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.

Retur betalas endast ut till den ursprungliga betalningsmetoden och källan till betalningen av köpet.

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

Ångerrätten gäller inte vid:

Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl inte kan återförsäljas efter att dem förbrukats. (Blåsts upp)

Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.

Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.

Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.

Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.

Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts, dock senast inom 48 timmar efter leverans.

Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till foretag@dromsk.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer, en tydligt foto på skadan och en beskrivning av felet.

Om avhjälpande inte är möjligt eller om ersättningsleverans inte kan erbjudas, återbetalas köpesumman för den defekta varan i enlighet med tillämplig konsumentskyddslagstiftning. Vi står inte för returfrakt vid godkända reklamationer.

En vara betraktas som skadad om den är trasig eller har tillverkningsfel. Skador på yttre förpackning som inte påverkar produktens funktion anses inte som godkänd skada.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.com.

Retur och återbetalning

För fullständig information om retur och återbetalning, se vår Returpolicy. Där finns tydliga instruktioner för hur du returnerar en vara och begär återbetalning.

Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Personuppgifter

Genom att handla hos Dromsk accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Dromsk är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Vilka uppgifter lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Rättslig grund

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

10.4.1 Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Visa, Mastercard.

10.4.2 Fraktbolag

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: PostNord.

10.4.3 Nyhetsbrev

Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.

10.5 Rätten till tillgång

Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

10.6 Rätt till rättelse

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

10.7 Rätten att bli glömd

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

10.8 Ansvarig för dataskydd

Dromsk är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter

Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

Ändringar av villkor

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.com. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Företagsfaktura

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Kontakt

Har du frågor om hur vi hanterar din integritet eller om vår integritetspolicy? Eller vill du använda någon av dina rättigheter? Tveka inte att höra av dig till oss på foretag@dromsk.se så hjälper vi dig.